{{ vm.imageAlt }}

De corona-voucher

FAQ corona-voucher

De SGR heeft in samenwerking met de ANVR en met ondersteuning van Autoriteit Consument & Markt en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de corona-voucher ontwikkeld. Vragen zoals: ‘Wat houdt deze voucher in?’ en ‘Wanneer kom ik in aanmerking voor deze voucher?’, hebben wij zoveel mogelijk gebundeld op deze pagina..

Wat is de corona-voucher?

De corona-voucher kun je zien als een tegoedbon voor jou en de reisbranche. Met deze voucher kun je onder andere je geannuleerde vakantie op een later tijdstip opnieuw boeken, zodat je alsnog op vakantie kunt gaan.

Waarom is de corona-voucher er?

De wereldwijde impact van het coronavirus raakt de reisbranche diep. Niet alleen voor alle reisaanbieders, maar ook voor jou als klant die misschien niet meer op vakantie kan. Om de reisbranche een steun in de rug te geven én om jou als klant te helpen met je vakantie is de corona-voucher in het leven geroepen. Hierdoor is de financiële klap van het coronavirus minder hard én ben jij als klant verzekerd van je geld. Je kunt met de voucher later een nieuwe vakantie boeken.


Wat zijn de voordelen van de corona-voucher?

Met de corona-voucher kun jij jouw geannuleerde vakantie op een later tijdstip voortzetten! Een ander groot voordeel van de voucher is dat wanneer een reisaanbieder die aangesloten is bij SGR onverhoopt in financiële problemen komt, de voucher een dekking geeft bij het garantiefonds. Aangezien VakantieXperts is aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) hoef jij je niet druk te maken om je reissom. Je bent hierdoor verzekerd dat je je reissom niet verliest.

Wanneer krijg ik een corona-voucher?

Heb jij een samengestelde reis geboekt via VakantieXperts met vertrek t/m 30 april? Dan kom jij in aanmerking voor de corona-voucher. De uitgifte van deze corona-voucher wordt door zowel het ACM als het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ondersteund. Wij nemen hierover - op volgorde van vertrek - contact met jou op.

Als reisbureau, oftewel bemiddelaar, zijn wij afhankelijk van wanneer onze reisaanbieders, als TUI of Corendon, de reis annuleren. Zij sturen de corona-vouchers eerst naar ons, zodat wij deze vervolgens aan jou kunnen overhandigen. Indien je jouw vakantie wilt omboeken, is dit direct mogelijk. Wij regelen dit graag voor je en regelen meteen de verrekening met de reisaanbieders. Zo heb je toch nog een vakantie om naar uit te kijken én je hoeft dan geen boekingskosten te betalen!

Hoe lang is de corona-voucher geldig?

De corona-voucher is een jaar geldig vanaf uitgifte. Je hoeft echter niet binnen een jaar op vakantie te gaan. Je kunt ook binnen dat jaar een vakantie boeken die wat verder in de toekomst ligt.

Ik wil geen corona-voucher, kan ik mijn geld terugkrijgen?

Wij begrijpen dat je wellicht voorkeur hebt voor teruggave van je betaalde reissom. Echter bevindt de reisbranche in zo’n uitzonderlijke situatie dat er ook is gekozen voor een uitzonderlijke oplossing, die voor zowel jou als klant als voor de reisbranche en onze organisatie uitkomst biedt. Hieronder vind je een paar redenen waarom je juist wel de voucher moet aannemen:

Met de corona-voucher kunnen wij als reisbureau jou blijven helpen met het vinden van de ideale vakantie. De steun door middel van met de voucher vanuit SGR, ANVR, ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat biedt jou de garantie dat jij in de toekomst het betaalde bedrag opnieuw kunt gebruiken voor het boeken van een vakantie.

Ook biedt de voucher je garantie als er sprake is van een faillissement, dan staat SGR garant voor jouw voucher en gaat jouw geld niet verloren. Als je geen voucher accepteert, loop je het risico dat jouw geld in deze situatie verloren gaat. Dit willen wij ten allen tijde voorkomen!

Kortom, kies je voor het niet accepteren van de corona-voucher, dan loop je dus onnodig hoog risico. Daarnaast heb je niet binnen paar weken de reissom op je bankrekening staan. Volgens de richtlijnen van ACM hoeven reisaanbieders pas na 12 maanden het geld uit te betalen. Alleen in bijzondere gevallen (o.a. overlijden) wordt dit verkort naar minimaal 6 maanden.

Wij zijn er voor je

We snappen heel goed dat wanneer je een vakantie gepland hebt er veel vragen naar boven komen. Op de vraag: ‘Hoe het zit met de voucher rondom mijn geplande vakantie?’ kun je ons telefonisch benaderen. Wij kunnen dan in detail verder advies geven over jouw specifieke reis. Neem hiervoor contact op met jouw reisbureau (het telefoonnummer vind je onderaan de pagina) of het Klant Contact Center via:

Telefoon: 088 - 555 4999
Email: info@vx.nl
Chat met ons via Facebook

Heb je nog andere vragen? Of wil je meer zekerheid? Neem dan telefonisch contact op met je eigen reisbureau of via bovenstaande contactgegevens.

**De informatie op deze pagina kan per dag verschillen.