{{ vm.imageAlt }}

Coronavirus

Veelgestelde vragen over het Coronavirus

Op deze pagina vind je informatie rondom het Coronavirus. Wij hebben de meest veelgestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Heb je andere vragen of wil je meer zekerheid? Wij zijn er voor je. Neem contact op met jouw reisbureau of ons callcenter via:

Telefoon, e-mail of Facebook
ma t/m za: 8.00u - 23.00u
zo: 10.00u - 23.00u

Zoek je andere informatie rondom het coronavirus? Bekijk dan eens deze pagina's:

Wat is het huidige reisadvies?

Voor de hele wereld geldt code oranje. Dit heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken ingevoerd. Hierdoor kun je niet naar het buitenland, tenzij dit noodzakelijk is. Voor sommige landen is code rood afgegeven. Wat code rood voor een land betekent vind je in de vraag hieronder. Voor de actuele updates kun je kijken op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wanneer worden reizen naar een specifieke bestemming afgeraden?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken houdt continu onze bestemmingen in de gaten. Zij zal aangeven wanneer een specifieke bestemming code rood heeft. Code rood betekent dat door zeer ernstige veiligheidsrisico’s levensbedreigende situaties kunnen ontstaan. Voor actuele informatie over het reisadvies kun je kijken op de website van Buitenlandse Zaken.

Ik heb een door jullie samengestelde reis geboekt. Welke maatregelen gelden voor mij?

ANVR adviseert reisaanbieders geen reizen uit te voeren t/m eind april. Om deze reden hebben wij besloten om onze zelf-samengestelde reizen t/m 28 mei te annuleren. Wij nemen proactief contact met jou op om jouw reis eventueel om te boeken naar een latere vertrekdatum.

Onder samengestelde reizen vallen:

Heb jij via ons een reis geboekt bij een touroperator? Kijk dan op deze pagina naar de verschillende maatregelen per reisorganisatie. Mocht jouw reis worden geannuleerd vanuit de reisorganisator, dan nemen we natuurlijk ook proactief contact met je op.

*Let op: ga je op reis met TUI? En heb je bij ons een pakketreis incl. autohuur geboekt (van TUI of SunnyCars)? Dan zijn wij de organisator van deze reis.

Ik heb geboekt, maar ik wil niet meer op reis. Wat nu?

Als het reisadvies naar jouw vakantiebestemming groen, geel of oranje is, kun je tegen de standaardprocedure (en kosten) de reis door ons laten annuleren of omboeken. Wanneer een reisaanbieder, bijvoorbeeld TUI of Corendon, zelf aangeeft de reis te annuleren, dan zal jouw reisadviseur jou hiervan op de hoogte stellen.

Wanneer is omboeken gratis?
Dit is alleen het geval wanneer jouw reisaanbieder of VakantieXperts jouw reis annuleert.

Wil je (jouw reis later dit jaar) zelf omboeken?
Dan zijn de kosten hiervan voor eigen rekening. Zelf annuleren raden wij echter af, omdat jouw reissom dan niet gedekt is door de SGR. In veel gevallen is het verstandig om de ontwikkelingen rondom het coronavirus even af te wachten, zeker als je een reis hebt geboekt die verder in de toekomst plaatsvindt.

Wat kan je het beste doen?
Het beste wat je kunt doen is om je reis af te wachten of de corona-voucher te accepteren. Deze voucher is gedekt door SGR en biedt jou garantie in het geval dat een reisaanbieder failliet gaat. Wanneer je zelf annuleert valt je boeking niet onder deze garantie.

Dekt mijn annuleringsverzekering de kosten als ik mijn geboekte reis zelf wil annuleren of omboeken?

Dit verschilt per reisverzekering. Als je bij onze reisverzekering Reisopzeker bent verzekerd, worden de verblijfskosten niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis voor de reis- of annuleringsverzekering. Heb je een andere reisverzekering? Dan adviseren wij te kijken naar dit overzicht van de voorwaarden per reisverzekeraar.

Daarnaast heb je bij het annuleren van je reis te maken met de annuleringsvoorwaarden van de verschillende reisaanbieders. De verschillende reisaanbieders nemen het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in overweging. Uiteindelijk bepaalt de reisaanbieder zelf of een reis kosteloos geannuleerd gaat worden. Op deze pagina kun je hier wat informatie over vinden.

Ik heb geboekt en ik wil nog steeds op reis. Waar kan ik de actuele informatie vinden zodat ik goed voorbereid op reis ga?

Wij houden de actuele situatie rondom het coronavirus continu in de gaten. Voor een uitgebreide status over het reisadvies per vakantiebestemming, is het raadzaam om de gezondheidsformaliteiten van het ministerie van Buitenlandse Zaken aan te houden. Download de BZ 24/7 Reisapp en blijf altijd op de hoogte van actuele informatie. Wanneer je alleen een los vliegticket geboekt hebt, raden wij je aan om ook regelmatig de website van de luchtvaartmaatschappij te controleren. Wij nemen contact met je op als er schemawijzigingen of annuleringen vanuit de luchtvaartmaatschappij zijn.

Mijn reis valt in de zomermaanden. Kan ik naar deze bestemming, gelet op de kleurcodes van het ministerie?

Het is mogelijk dat tegen die tijd gewoon gereisd kan worden naar een vakantiebestemming dat misschien op dit moment wordt afgeraden. Wij vragen jou dit nog even af te wachten. Wij kunnen deze reis mogelijk gewoon uitvoeren. Neem tegen die tijd eventueel even contact met ons op voor meer informatie of om jouw reis eventueel om te boeken.

Ik wil een reis boeken, maar waar moet ik nu heen?

Geen zorgen, wij zijn er voor je! In verband met jouw veiligheid en die van onszelf zijn onze reisbureaus fysiek gesloten, maar hebben deze nu de functie van een kantoor. Dat betekent dat deze reisbureaus bereikbaar zijn via hun telefoon en e-mail. De contactgegevens van jouw reisbureau kun je vinden op onze reisbureaupagina.

Ik ben op reis middels een los vliegticket geboekt via VakantieXperts. Ik wil naar huis, wat moet ik doen?

Op dit moment ben je afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarmee je hebt gevlogen. Wij proberen natuurlijk zoveel mogelijk de bemiddelaar te zijn waar het mogelijk is. We raden je daarom aan om je te registreren bij www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Zij kunnen jou verder helpen indien er repatriëring naar huis nodig is.

Let op: als je bij ons alleen een vliegticket hebt geboekt, dien je bij de eerste vraag ‘NEE’ in te vullen.

Wij hebben officieel geen rol als er alleen een vliegticket bij ons is gekocht. We proberen natuurlijk wel om te bemiddelen waar mogelijk. In dit geval raden wij je echter wel aan om je te registreren bij www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Zij kunnen jou verder helpen indien er repatriëring naar huis nodig.

Let op: als je bij ons alleen een vliegticket hebt geboekt dien je bij de eerste vraag NEE in te vullen.

Ik heb een los vliegticket geboekt via VakantieXperts en wil dit annuleren, wat moet ik doen?

Reizigers die een los vliegticket hebben geboekt en dit willen annuleren vallen niet onder de garantieregeling van SGR. Hiervoor gelden de normale annuleringsvoorwaarden.

Ik ben op dit moment op reis en ik heb griepverschijnselen, wat moet ik nu doen?

Ben je op dit moment toch nog op reis in een risicogebied en heb je dan griepverschijnselen (koorts, hoesten, kortademigheid)? Neem dan contact op met je huisarts. Heb je alleen verkoudheidsklachten of koorts? Blijf dan in je accommodatie, raadpleeg een arts ter plaatse en zorg dat je zo min mogelijk contact met anderen hebt.

Waar kan ik verdere actuele informatie vinden?

Bij het boeken van je reis adviseren wij de websites van het ministerie van Buitenlandse Zaken en ANVR te raadplegen en na het boeken deze websites regelmatig te checken.

**De informatie op deze pagina kan per dag verschillen. Houd daarom deze pagina goed in de gaten.