Veelgestelde vragen coronavirus

Op deze pagina vind je informatie rondom het coronavirus. Wij hebben de meest veelgestelde vragen voor je op een rijtje
gezet. Heb je andere vragen of wil je meer zekerheid? Wij zijn er voor je. Neem contact op met jouw reisbureau of ons
callcenter via:

Telefoon, e-mail of Facebook

ma t/m za: 8.00u – 23.00u
zo: 10.00u – 23.00u

Zoek je andere informatie rondom het coronavirus? Bekijk dan eens deze pagina’s:

Meer info rondom corona

 Hier kun je wel op vakantie

Wij weten waar je naartoe kan

Wij kunnen je precies vertellen welke (Europese) bestemmingen mogelijk weer opengaan als
vakantiebestemming.  

Meer informatie

 Wij staan voor je klaar!

Corona-voucher inspiratie

Heb jij al een idee wat je kunt met jouw corona-voucher? Laat je inspireren door onze
Reisadviseurs!

Maak een afspraak

 Meer informatie

FAQ corona-voucher

Wij hebben voor jou de veelgestelde vragen rondom het corona-voucher hier neergezet. Kom je er niet uit?
We zitten voor je klaar!

Meer informatie

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Onderstaand ons standpunt m.b.t. het maken van nieuwe boekingen

Pakketreizen: wij houden het actuele reisadvies van Buitenlandse Zaken en het aanbod van de
willekeurige reisorganisatie aan;
Samengestelde reizen: geen nieuwe boekingen met vertrek t/m 31 oktober 2020;
Losse vliegtickets: vooralsnog geen beperking i.v.m. eigen risico klant en voorwaarden van de
airline.

Wat is het huidige reisadvies?

Op dit moment vinden er versoepelingen plaats voor reizen naar het buitenland. Dit houdt in dat vanaf 15 juni sommige
bestemmingen van code oranje naar code geel zijn veranderd, maar ook dat sommige landen van code rood naar code oranje
wijzigen. Echter is dit wel allemaal onder voorbehoud van wereldwijde ontwikkelingen rondom corona. De huidige status en
actuele updates per land vind je terug op de website
van het ministerie van Buitenlandse Zaken
.

Wanneer worden reizen naar een specifieke bestemming afgeraden?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken houdt continu onze bestemmingen in de gaten. Zij zal aangeven wanneer een
specifieke bestemming code rood heeft. Code rood betekent dat door zeer ernstige veiligheidsrisico’s
levensbedreigende situaties kunnen ontstaan. Voor actuele informatie over het reisadvies kun je kijken op de website van
Buitenlandse Zaken.

Ik heb een door jullie samengestelde reis geboekt. Welke maatregelen gelden voor mij?

Onder samengestelde reizen vallen:

  • Een losse vlucht en accommodatie
  • Een losse vlucht en huurauto
  • Pakketreizen met aanvullende diensten (bijvoorbeeld een huurauto)*

Mocht jouw reis worden geannuleerd vanuit de reisorganisator, dan nemen we natuurlijk ook proactief contact met je op.
Let op: ga je op reis met TUI? En heb je bij ons een pakketreis incl. autohuur geboekt (van TUI of
SunnyCars)? Dan zijn wij de organisator van deze reis.

Ik heb geboekt, maar ik wil niet meer op reis. Wat nu?

Als het reisadvies naar jouw vakantiebestemming groen, geel of oranje is, kun je tegen de standaardprocedure (en kosten)
de reis door ons laten annuleren of omboeken. Wanneer een reisaanbieder, bijvoorbeeld TUI of Corendon, zelf aangeeft de
reis te annuleren, dan zal jouw reisadviseur jou hiervan op de hoogte stellen.

Wanneer is omboeken gratis?
Dit is alleen het geval wanneer jouw reisaanbieder of VakantieXperts jouw reis annuleert.

Wil je (jouw reis later dit jaar) zelf omboeken?
Dan zijn de kosten hiervan voor eigen rekening. Zelf annuleren raden wij echter af, omdat jouw reissom dan niet gedekt
is door de SGR. In veel gevallen is het verstandig om de ontwikkelingen rondom het coronavirus even af te wachten, zeker
als je een reis hebt geboekt die verder in de toekomst plaatsvindt.

Wat kan je het beste doen?
Het beste wat je kunt doen is om je reis af te wachten of de corona-voucher te accepteren. Deze voucher is gedekt door
SGR en biedt jou garantie in het geval dat een reisaanbieder failliet gaat. Wanneer je zelf annuleert valt je boeking
niet onder deze garantie.

Dekt mijn annuleringsverzekering de kosten als ik mijn geboekte reis zelf wil annuleren of omboeken?

Dit verschilt per reisverzekering. Als je bij onze reisverzekering Reisopzeker bent verzekerd, worden de verblijfskosten
niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis voor de reis- of annuleringsverzekering. Heb je
een andere reisverzekering? Dan adviseren wij te kijken naar dit overzicht van de
voorwaarden per reisverzekeraar.

Daarnaast heb je bij het annuleren van je reis te maken met de annuleringsvoorwaarden van de verschillende
reisaanbieders. De verschillende reisaanbieders nemen het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in
overweging. Uiteindelijk bepaalt de reisaanbieder zelf of een reis kosteloos geannuleerd gaat worden. Op deze pagina kun je hier wat informatie over vinden.

Ik heb geboekt en ik wil nog steeds op reis. Waar kan ik de actuele informatie vinden zodat ik goed voorbereid op
reis ga?

Wij houden de actuele situatie rondom het coronavirus continu in de gaten. Voor een uitgebreide status over het
reisadvies per vakantiebestemming, is het raadzaam om de gezondheidsformaliteiten van het ministerie van Buitenlandse
Zaken aan te houden.
Download de BZ 24/7 Reisapp en blijf altijd op de hoogte van actuele informatie.

Wanneer je alleen een los vliegticket geboekt hebt, raden wij je aan om ook regelmatig de website van de
luchtvaartmaatschappij te controleren. Wij nemen contact met je op als er schemawijzigingen of annuleringen vanuit
de luchtvaartmaatschappij zijn.

Repatriëring nieuwe boekingen

De overheid heeft op 3 juni besloten dat Buitenlandse Zaken niet meer zal repatriëren indien een reisadvies
opnieuw van code geel naar code oranje/rood gaat. Een reisorganisatie heeft deze
verplichting wel en zal dit ook uitvoeren in geval van een pakketreis of samengestelde
reis. Ook VakantieXperts biedt deze zekerheid aan klanten.

Mijn reis zal binnenkort plaatsvinden. Kan ik naar deze bestemming, gelet op de kleurcodes van het ministerie?

Het is mogelijk dat er gewoon gereisd kan worden naar een vakantiebestemming dat misschien op dit moment wordt
afgeraden. Wij vragen jou dit nog even af te wachten. Wij kunnen deze reis mogelijk gewoon uitvoeren. Neem tegen die
tijd eventueel even contact met ons op voor meer informatie of om jouw reis eventueel om te boeken.

Kunnen we nu naar het buitenland?

Goed nieuws! Diverse vakantiebestemmingen zullen hun grenzen weer openen. Dit is echter wel onder voorbehoud.
Benieuwd welke landen dit zijn? Lees hier de
laatste informatie.

Of boek direct in jouw
reisbureau

Ik wil een reis boeken, maar waar moet ik nu heen?

Geen zorgen, wij zijn er voor je! Onze reisbureaus zijn weer open, maar wel volgens de 1,5 meter samenleving. Wil je
liever niet langskomen? Dan zijn onze reisbureaus ook bereikbaar zijn via hun telefoon en e-mail. De contactgegevens van
jouw reisbureau kun je vinden op onze reisbureaupagina.

Waar kan ik actuele informatie vinden over mijn verzekering van Reisopzeker vinden?

Raadpleeg voor vragen over jouw verzekering van Reisopzeker (powered by Allianz) de FAQ van Allianz

Ik heb een los vliegticket geboekt via VakantieXperts en wil dit annuleren, wat moet ik doen?

Reizigers die een los vliegticket hebben geboekt en dit willen annuleren vallen niet onder de garantieregeling van SGR.
Hiervoor gelden de normale annuleringsvoorwaarden.

Ik ben op dit moment op reis en ik heb griepverschijnselen, wat moet ik nu doen?

Ben je op dit moment toch nog op reis in een risicogebied en heb je dan griepverschijnselen (koorts, hoesten,
kortademigheid)? Neem dan contact op met je huisarts. Heb je alleen verkoudheidsklachten of koorts? Blijf dan in je
accommodatie, raadpleeg een arts ter plaatse en zorg dat je zo min mogelijk contact met anderen hebt.

Waar kan ik verdere actuele informatie vinden?

Bij het boeken van je reis adviseren wij de websites van het ministerie van Buitenlandse Zaken en ANVR te raadplegen en na het
boeken deze websites regelmatig te checken.

**De informatie op deze pagina kan per dag verschillen. Houd daarom deze pagina goed in de gaten.