Na een gedegen voorbereiding, mocht ik dan eindelijk vertrekken naar het alom geprezen Bali. Van mijn vrienden en kennissen, was de een nog enthousiaster dan de ander. Ik vertrok per vliegtuig via Hong Kong naar Denpasar, de hoofdstad van het eiland. Nadat ik mijn felbegeerde stempeltje in mijn paspoort had staan, had ik een “clear to go” en liep ik de wonderlijke wereld van Bali in.

Ontdek meer Bali

Een warm welkom

Na een taxiritje van een half uur arriveerde ik bij mijn hotel, alwaar ik werd opgewacht door een aantal mensen in klederdracht met in hun hand heerlijk geurende bloemenkransen. Ik kreeg een prachtige Lumbung­kamer toegewezen. Zo noemen ze de lokale bouwstijl van houten gebouwtjes met een bladerdak. Mijn balkon had uitzicht over de prachtige Balinese tuin met waterpartijen en heerlijk geurende bloemen. Nu wist ik gelijk waar mijn welkomstketting vandaan kwam!

Sanur Bali

Magische sferen op Bali

Na het ontbijt hoefde ik niet ver te zoeken voor een privéchauffeur. Op elke hoek van de straat vind je ze en ze bieden je graag hun kunsten aan voor slechts 35 euro per dag. Mijn chauffeur, Madi, had een prima auto met airco en samen gingen we dan ook op pad om al het moois te aanschouwen.

We arriveerden in Ubud, waar ik heerlijk over de lokale markt, ook wel Pasar genaamd, slenterde. De geur van wierook, vers fruit met daarbij de geluiden van een typische plattelandsmarkt , waaiden in mijn gezicht. Ja, het is hier magisch. Vol indrukken reden wij verder naar de prachtige rijstvelden, die zo tegen de helling lijken te hangen. Prachtige vergezichten ontvouwden zich voor mij en ik kon alleen in stilte genieten.

’s Avonds struinde ik door de straten van Sanur. Tussen eetstalletjes en boetiekjes hoefde ik niet lang te zoeken naar een heerlijk restaurantje. Het werd restaurant Lumut, waar ik genoot van de lekkerste Saté Ajam, die ik ooit heb gegeten.

Ubud lokale markt Pasar

Prachtige tempels

De volgende ochtend besloot ik om rustig te beginnen, het werd een vroege strandwandeling, waarna ik genoot van een heerlijk ontbijt. Verse sap, vers fruit, alles voor de inwendige mens. Met mijn volle maag trof ik wederom Madi en vertrokken we om een aantal van de prachtigste tempels van Bali te gaan bezoeken.

We stopten bij de Pura Tirta Empul, een magische plek, waar de mensen hun zonden afspoelden in het kraakheldere water bij de tempels. Daarna door naar de Gunung Kawi, een complex dat is uitgehouwen in de heuvels en naar schatting een kleine 1000 jaar oud is.

Wanyang Pop Bali

Op mijn reisgids, die ik had gekocht voor deze reis, stond een foto van een tempel in het water. Een beeld dat op mijn netvlies stond gebrand, dus daar moest ik naartoe! Madi doodde de reistijd door middel van talloze interessante anekdotes over het leven op Bali. Ik moet zeggen, het woord ‘ambassadeur’ is gemaakt voor mensen zoals Madi.

Tegen de schemering kwamen we aan bij de tempel in het water, oftewel de Pura Ulun Danu Bratan. Het was rustig en vanuit mijn ooghoek, zag ik een groep mensen zitten, met voor hen een soort van priester. Wat bleek, er was een heuse crematieceremonie aan de gang. Ik probeerde te ontsnappen, maar dat plannetje mislukte big time. Er kwam iemand op me af, die me mee wenkte. Zij wilde graag vertellen over hoe en wat. Ik was in shock, met hoeveel liefde ze vertelde over haar dierbare, maar ook over de tradities en de hele ceremonie. Na een half uur bedankte ik haar en ik wenste haar sterkte met haar verlies.

Tijdens de terugweg naar Sanur kon ik overdenken wat ik vandaag allemaal weer had meegemaakt. Mijn maag knorde, mijn hoofd zat vol. Wat ik nodig had was een rijsttafel met een ijskoude cola!

Pura Ulun Danu Bratan

De immense Moedertempel

Op mijn laatste dag, besloot ik ’s ochtends vroeg op te staan om te vertrekken naar de Moedertempel, oftewel Puri Besakih. Wauw, wat was die groot, nee immens! Bij aankomst kwamen er gelijk een aantal mensen naar me toe, die graag wilden vertellen over de tempel en de ceremonies in ruil voor wat kleingeld. We struinden tussen de prachtige tempels door en ik had moeite om al het moois in me op te slaan. Op de terugweg besloten we nog een korte stop te maken bij de waterpartijen van Taman Tirtagangga. Een prachtig Balinees park, met beelden, waterpartijen en prachtige oranje-gouden karpers.

Moedertempel Puri Besakih tempel

De laatste avond op Bali

Aangezien de laatste avond van mijn verblijf op Bali was aangebroken, had ik nog 1 ding op mijn ‘to do lijstje’ staan. We vertrokken rond 5 uur en kwamen aan in volle schemering. Ik liep het lange prachtige pad af met aan weerszijden souvenirkraampjes. Aan het einde besloot ik op het randje van een muur plaats te nemen en te wachten op het magische moment, de zonsondergang bij de Tanah Lot tempel. De tempel schitterde in een prachtige rood­-gouden gloed. Magnifiek, is denk ik het juiste woord voor dit schouwspel.

Tanah Lot tempel

Het eiland van de goden

Bali, het eiland van de goden. Een betere benaming is er niet. Een eiland dat zijn gelijke niet kent, waarvan je geniet van het begin tot het eind. Je hoeft niet gelovig te zijn om te weten dat dit inderdaad het eiland van de goden is. Ik kon mijn verblijf afsluiten, ik was er geweest, op het eiland van de goden!

Zelf zin in een trip naar het prachtige Bali gekregen?

Bewonder dé Bali tips met eigen ogen! Of laat een ReisXpert een onvergetelijke reis naar Bali op maat samenstellen. Kom langs of maak een afspraak!

Maak een afspraak!

Dit blog is geschreven door Persoonlijke Reisadviseur Marieke Fens naar aanleiding van haar reis naar Bali.